måndag 11 maj 2015

Chokladbollens dag

I dag är det Chokladbollens dag.Har ni ätit någon?
Ska jag vara ärlig så älskar jag delicatobollar eller kolabollar som jag gör själv.Godast så.Här har ni en av mina favoriter och även barnen älskar dessa.Dessa delicatobollar blev riktigt goda kan jag lova och har man smakat dessa så gör man aldrig vanliga chokladbollar igen.
Receptet är Jennie Benjaminsson men dock lite ändringar av mig.







200g rumstemp smör
6dl fiber havregryn
3dl florsocker
4tsk äkta vaniljsocker
4msk oboy
2msk kakao ( Valhrona)
4msk kallt kaffe

Doppa:
200g ljus choklad(marabou)
2tsk äkta vaniljsocker
4msk oboy
kokos/strössel

Gör så här:
1.Mixa havregrynen med mixer.Vispa smöret poröst.Tillsätt sedan den mixade havregrynen  i smöret
  tillsammans med vaniljsocker,florsocker,oboy,kakao och kaffet.
2.Fortsätt vispa tills de blir en jämn smet.Jag använde min assistent då det blir kladdigt.
3.Låt den gå nån minut tills du ser att allt är blandat ordentligt.Lägg sedan smeten i en skål och in i
   kylskåpet tills den stelnar något så det blir lättare att rulla bollar.Sedan är det bara och rulla.Helst 
   stora bollar för då ser de ut som köpebollar.
4.Jag får ut ca 16st bollar men vill du ha dem mindre så får du mer.In i kylskåpet i minst en timme.
5.Sen är det bara och smälta chokladen försiktigt och sen hälla i oboy och vaniljsocker.Rör om.
6.Använd en sked och gaffel för att doppa bollarna.Ta en tallrik och lägg baklåtspapper på och med 
   massa kokos under.Sen är det bara och kasta på kokos tills hela bollen har de på sig.Låt stelna i kyl
   i ca 2timmar.

Inga kommentarer: