lördag 7 september 2013

Långpannebröd

I dag fyller jag 32 år men känner mig som en 70åring.Aldrig känt så här förut.Riktigt jobbigt och vara gravid och antar att de är att min kropp som inte orkar mer.När ja fick franko så var ja aldrig stel eller så här tjock heller för den delen.
I dag vaknade vi kl  06 av att sonen kom in till oss och var hur pigg som helst och busade.
Jag ville verkligen inte gå upp och tur så gick maken upp och gav honom frukost och sen blev de tv dags.Vaknade kort därefter och såg hur mycket tvätt det hade samlats i badrummet.
Så de första ja gjorde var och gå ner till källaren och kolla om nån skulle tvätta.Hade tur,de var ingen.
Så gick hem igen och tog med allt ner och började tvätta.
Sen var jag så hungrig så åt flingor med fil.Jag fick sedan för mig att ja skulle baka bröd och passade på och göra långpannebröd för första gången.Superlätt och göra och tog inte mer än en timme så hade man bröd till frukosten.Ja de funkar så klart till mellanmål,middag,kvällsmat mm.




Ingredienser:
50g jäst
50g smör
5dl mjölk
2tsk salt
2msk socker
8dl vetemjöl
2dl durummjöl
2dl grahamsmjöl
1dl vatten(ljummen)

Gör så här:
1.Smält smöret och tillsätt mjölken tills det blir ljummet.Smula ner jästen i kastrullen och rör om
   tills den löser sig.
2.Häll degspadet i din bakmaskin och häll i resten av ingredienserna och kör på låg hastighet för
   att sedan öka i ca 5-10minuter.
3.Lägg över degen på en bakplåtsklädd långpanna och platta degen jämnt.Skär skåror i så
   många bitar du vill ha.Låt jäsa i ca 40-50minuter.
4.Pensla på med vatten och strö över durummjöl eller vilka frö som faller dig i smaken.
    In i ugnen på 250g i ca 15minuter.
5.Låt brödet svalna av lite så har du ett gott frukostbröd.





Inga kommentarer: